torsdag 26 augusti 2010

Gott och enkelt rågbröd

Igår bakade jag jätte goda och enkla rågbitar. Degen var lätt att röra igop och gick snabbt. Tyvärr var jäsningstiden lite lång men dessa rågbitar var absolut värda att vänta på! Receptet är taget ur en mycket användbar bok som heter Nygräddat kaffebröd och matbröd av Barbro Lönngren. Boken hittade jag på loppis för ett tag sen för knappt en euro! Vilket fynd!

Rågfranska på lätt sätt
ca 12 st.
8-9 dl rågmjöl
2 msk ljus sirap
1 tsk salt
½ dl flytande margarin eller 50 g. rumsvarmt margarin
½ paket jäst, 25 g
3 dl vatten

Mät upp 8 dl rågsikt (mjöl) i en matberedare eller skål. Tillsätt sirap, slat och margarin. Smula över jästen.
Värm vattnet fingervarmt, 37 grader. Häll det i skålen och arbeta 30-50 sekunder i matberedare eller ca 4 min med elvispens degkrokar. Låt jäsa ca 1 timme.
Stjälp upp degen på mjölat bord och knåda degen smidig (tillsätt mera mjöl om det behövs).
Rulla ut degen till en längd och dela i ca 12 bitar. Forma varje bit till en bulle och platta till. Lägg dem på en bakpappersklädd plåt. Låt jäsa under duk i ca 30 min.
Sätt ugnen på 225 grader. Grädda i mitten av ugnen ca 12-14 min.
Lägg bullarna på ett galler och pensla dem med varmt vatten. Låt svalna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar