måndag 30 augusti 2010

Mera recept!

Tydligen verkar detta bli mera av en receptblogg än en inredningsblogg, men kanske inredningen kommer senare ;) Här kommer i alla fall två recept som blev väldigt lyckade.

Mandelbiskvier med vit chokladkräm och jordgubbar
ca 15-20 st.

300 g mandelmassa
(1 krm bittermandelolja)
2 äggvitor + 1 äggvita
3 krm röd karamellfärg
2 msk strösocker
200 g vitchoklad
2 dl turkisk yoghurt
1 citron
1 liter jordgubbar
2 msk strösocker

Sätt ugnen på 150 grader. Vispa sockret och 1 äggvita till en fast maräng (i ren skål och med ren visp). Mosa mandelmassa, 2 äggvitor och karamellfärg med en slev, vispa slätt med elvisp. Blanda maräng och mandelmassan försiktigt med en slickepott. Spritsa eller klicka ut massan i klickar (ca. 3 cm i diameter) på en plåt med bakplåtspapper. baka mitt i ugnen ca 20 min. Låt svalna.
Smält chokladen över ett vattenbad, ta bort från värmen. Blanda snabbt ner yoghurten i den varma chokladen. ( det är viktigt att chokladen är varm och att yoghurten inte är för kall, annars blir krämen kornig!) Ställ krämen i kylen minst 20 min.
Halvera jordgubbarna och blanda med socker och pressad citronsaft. Hit kan du förbereda (jag gjorde allt dagen innan bakelserna skulle serveras).
Toppa biskvierna med chokladkräm och jordgubbar precis innan servering.Jag bjöd mina vänner på denna efterrätt på vår kräftskiva som vi hade i helgen och den blev toppen! Alla tyckte om den! Själv klarar jag inte av smaken av bittermandel så jag lämnade bort den ingrediensen. Mandelmassa är inte heller någon favorit hos mig men i kombination av chokladkrämen och jordgubbarna var det perfekt!

Receptet är taget från tidningen Laga lätt.

Det andra receptet är på en enkel klassisk kavring. Mycket enkel och snabb att laga! Detta recept rekomenderas för alla som köper dyr Malax limpa ;)

Klassisk enkel Kavring
2 små eller en stor limpa

6 dl filmjölk (jag använder piimä)
4 dl mörk sirap
2,5 msk bikarbonat
4 dl vetemjöl
8 dl rågmjöl
1 tsk salt

Sätt ugnen på 180 grader.
Smörj två avlånga brödformar (1,5 liters formar). Strö vetemjöl eller ströbröd på kanterna så att kavringen inte fastnar.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör ner filmjölk och sirap, blanda snabbt till en tjock smet. Rör med en slev eller försiktigt med en visp. Smeten blir lös och påminner om en sockerkakssmet. Tänk på att inte vispa smeten för hårt eller köra den för länge i degblandaren då den blir seg.
Häll upp smeten i formarna. Fyll upp till ¾ av formen för att få höga och fina kavringar. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 60 minuter.

Enkelt och gott! :)

Receptet kommer från tasteline

Tyvärr krånglar blogger så jag kan inte infoga bilder för tillfället men dom kommer senare :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar