tisdag 24 augusti 2010

Hallonkakor och svartvinbärssaft

Som jag nämnde i det tidigare inlägget kokade jag saft och bakade hallonkakor igår kväll. Saften smakade mycket bra men kakorna blev vell sådär ;) Inte de vackraste kakor jag gjort, men smaken var det inget fel på! Här kommer recepten :

Svartvinbärssaft 2 st. flaskor

1 liter färska svarta vinbär
1 ½ liter vatten
3 dl. strösocker
1 tsk citronsyra

Häll bären i en kastrull och krossa dem något med en potatisstöt eller mixer. Tillsätt en liter vatten och koka utan lock i ca. 10 min. Skumma. Sila saften och tillsätt citronsyran och sockret. Rör ner resten av vattnet och koka långsamt upp igen. Fyll decinfierade, varma flaskor upp till kanten och sätt på korken. Förvara flaskorna kallt och späd efter smak. ca. 1+4.

Receptet har jag lånat från denna blogg.



Hallontoppar
Ca 50 st.

200g smör eller margarin
3/4 dl. socker
4 dl. vetemjöl
hallonsylt

Arbeta ihop smör, socker och vetemjöl till en smidig deg. Rulla till små bollar och lägg på en smord plåt. Gör en liten fördjupning i mitten och lägg i lite sylt. Grädda i 175 grader 8-10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar