torsdag 26 augusti 2010

Snabbpizza!

Snabbpizza är ett av mina absolut bästa recept! Receptet har jag fått av min "svärmor" och det har använts flitigt sedan dess. Denna pannpizza är perfekt dagar då man har bråttom, då man absolut inte har någonting i kylskåpet eller då man får överraskningsgäster. Receptet passar också bra om man har en stram budget eller dagar då man inte orkar diska många olika redskap och skålar.
Pizzan blir ofta mycket matig och passar bra som vardagsmiddag. Är man ensam i hushållet kan man dela upp pizzan i mindre bitar så har man middag flera dagar.

Botten rör du enkelt ihop på några miuter. Som "tomatsås" brukar jag blanda lite ketchup och sweet chillisås, sedan strör jag ett lager med riven ost på såsen. Som fyllning kan man ta nästan vad som helst. Idag blev det skinka, ananas, tonnfisk och tomat. Ibland blir det överbliven köttfärssås, kycklingsås eller andra rester som råkar finnas tillhands. Då jag handlar ser jag alltid till att fylla på skåpen med konserver och riven ost så att jag kan laga pizzan då det behövs. Över fyllningen strör jag ennu ett lager med ost.

Botten:
2 ½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
1-2 tsk vitlökssalt (eller en mindre mängd vanligt salt)
1 dl vatten
2 msk matolja

Balnda alla torra ingredienser i en form (helst en ugnsform, pajform går också bra men då blir det inte en pannpizza) . Tillsätt vatten och olja och rör runt. Smeten blir ganska kladdig men stelnar bra i ugnen. Sprid ut smeten i botten på en formen, kleta på "tomatsåsen" och sätt på fyllningen. In i ugnen på 250 grader i 12-15 minuter. Färdigt att servera! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar