torsdag 29 mars 2012

Pampas veckan!

Orsaken till tystnaden här på bloggen denna gång är att vi denna vecka firar Pampas här i Vasa. Under Pampas veckan lägger alla Vasas studerande (okej, nästan alla) sina böcker åt sidan och tar sig ut och firar tillsammans. Jag studerar ju inte på heltid men jag hänger med så gott det går :)
Så i söndags packade jag en stor väska och flyttade iväg till min vän Sandra där jag sover denna vecka.

På måndagen började vi festfirandet och fortsatte sedan på tisdag morgon med Syhfilis race.
Vad är då detta för ett race? På hemsidan hittar jag denna beskrivning:

"-SYhFILIS-Race är en bilorientering där man med sitt lag skall finna olika punkter i Vasa med omnejd
-Vid starten utför chauffören en tävling, som bestämmer startordningen
-Före lagen ger sig ut i tävlingen får de ett kuvert med en gåta på

Med en dos Vasa-kunskap och lite tur hittar man med hjälp av gåtan vidare till nästa plats där man genomför en mer eller mindre skojig tävling med laget. Klarar man inte gåtan får man öppna kuvertet där en Vasakarta, med stället utmärkt, finns. Detta medför dock poängavdrag. Att besöka de tre visemännen är ett måste... Dessa hjälper laget med en gåta, utan poängavdrag. Även om man inte behöver hjälp med någon gåta är dessa män värda ett besök.

Vid varje kontroll (totalt 7 st/lag) utför man tävlingar som ger maximalt 5 poäng. Man kan också få extra poäng för mutor som skilt bedöms från 0-5."

Jag och fyra galna kompisar tog oss ann utmaningen och klädde oss med inspiration av DESSA roliga typer. Årets tema var 1930-tal och eftersom trollkarlen från oz kom 1939 var detta den perfekta inspirationen.
En hel dag satt vi alltså i en liten, men mysig bil och åkte runt staden och utförde olika tävlingar och samlade poäng.

Och oj, så mycket roligt vi hade! Vann gjorde vi dock inte, men bra kämpade vi på i alla fall :)

Efter racet fortsatte kvällen med Vasas galna nattliv.

Som en överraskning åt vår vän Nina som fyllde år för en vecka sedan, hade vi tryckt upp t-skjortor till hennes ära :)

I den tröjan fortsätter nu firandet veckan lång. I kväll pausar jag lite med jobb, men i morgonbitti kör vi igång igen. Då är det själva nationaldagen.
Så hejdå bloggen, vi ses då festveckan är slut! :)

1 kommentar:

  1. Haha vilken härlig vecka du verkar ha! Så kul!
    Kram på dig

    SvaraRadera