onsdag 25 april 2012

Laxsoppa

Efter två 13 timmars skol/arbetsdagar kände jag idag att jag behövde en liten paus för att inte köra slut på mig. Så jag har studerat hemifrån i stället. SKÖNT! Har fått en hel del uppgifter gjorda plus att jag har handlat och hämtat ut mitt nya bankkort. Jag passade också på att fixa till en busenkel laxsoppa som fick puttra under tiden jag skrev. 
Självklart blir maten godast med färska och bra råvaror, men idag använde jag mig helt och hållet av frusen mat. Ibland kanske man har bråttom och inte hinner handla och då är denna soppa perfekt.

Grönsaks-fisksoppa med ost
(4-6 port.) 

8 dl vatten
1½ fisk- eller grönsaksbuljongtärning
2 påsar djupfrusna grönsaksstrimlor
100 g. naturell smältost 
300 g. fiskfilé (jag använde djupfrusna laxkuber)
salt
vitpeppar
finhackad dill

Koka upp vattnet, tillsätt buljongtärningarna och grönsaksstrimlorna (jag hällde även i lite djupfryst potatis och lökblandning för att få soppan mera matig). Låt koka tills grönsakerna är mjuka. Tillsätt ost och rör tills den är smält. Tillsätt fisken och låt småkoka under lock i ca 10 min tills fisken är färdig. Smaka av med kryddor. 


Dessutom satt jag en klick grynost i mitten av soppan. Väldigt god och enkel vardagsmat för den som har lite bråttom. Receptet fick jag i skolan på en näringsläralektion. 

Nu måste jag fortsätta med skolarbeten innan jag belönar mig själv med en promenad i solen. Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar